top of page

RECENSION: Tröstvaggande "Boat" sätter Sheeran i nytt ljus

Uppdaterat: 23 maj 2023

Efter att ha släppt hitsingel efter hitsingel är det tydligt att Ed Sheeran nu vill stanna upp och reflektera i sin nya musik. Singeln "Boat" släpptes idag och är så mycket mer än bra en akustisk tretakts-historia. Den är djup, berör och tillhör ett annat universum som inte hitmakaren Ed Sheeran visat oss tidigare.

Att lämna ut sig helt inför hela världens lyssnare är det få som pallar. Ed Sheeran är en av de få som lyckas vända det allra deppigaste och tunga livsperioderna till något vackert och professionellt. För en månad sedan fick vi höra den poppumpande "Eyes Closed" och idag träder äntligen den sårbara och akustiska delen fram i "Boat" som gör att man längtar ännu mer till "The Sum of it All", Ed's första och enda dokumentär som släpps på Disney+ i maj.

Nu är han är musikvärldens Leo Messi eller Cristiano Ronaldo. Liksom Beatles storhet på 60-talet kommer vi om tio år var stolta och tacksamma över att vi fick ta del av Ed Sheerans produktivitet och låtskatt. Vi vet vid detta laget att han kan sälja ut enorma arenor och skriva slående bra pophits. Från och med idag är det liksom fulländat med vispop-låten som andas optimism och tröst. Den vaggar lika skönt som en båt och sätter Ed i nytt ljus, och inte bara i scenljuset. Texten är poetisk välarbetad och handlar om hur kärleken och gemenskapen övervinner de mörka tankarna. Rent produktionsmässigt låter det relativt enkelt men är så svårt. Att sätta få komponenter som en akustisk gitarr, några pianotangenter, solosång, violin och kör och samtidigt beröra starkt är mästerligt gjort av producenten Aaron Dessner.

"But the waves won't break my boat" / Ed Sheeran

Ed Sheeran skriver på sociala medier att Boat var starten på albumet "Subtract" och blir därmed öppningsspåret på albumet. Med "Boat" är Ed Sheeran snart i hamn med ännu ett nytt projekt som släpps i början på maj månad.

Hugo väljer ut de 5 bästa Ed Sheeran-låtarna:

• Bad Habits (=, 2021)

• Collide (=, 2021)