top of page

RECENSION: SVTs Historien om Sverige

Historien av vårt land är så mycket mer än bara docenter, arkeologiska fynd och kungar. Det är en otrolig visuell upplevelse där de dramatiska scenerna tillsammans med Simon J. Berger som skapar en härlig mix av ett mysigt TV-program i juletid men också ett verk som tagit från de internationella filmscenerna.

⭐️⭐️⭐️⭐️ 4/5

Visst är det svårt att klämma in en hel epok av Sveriges historia på en timme i varje avsnitt. Många menade efter att det första avsnittet sändes att man missar stora delar av Sverige. Jag tycker ändå SVT med berättaren Simon J. Berger i spetsen lyckas på ett balanserat sätt fånga upp de mest intressanta händelserna i serien. Det är svårt, men genom att de vandrar emellan de olika platserna får man ändå en bra överblick samt att de skildrar människans utveckling.

Nu när man har gjort sin största historiska och dokumentära satsning någonsin i ”Historien om Sverige” lyckas man på många sätt.

Välgjorda filmscener

Att se på ”Historien om Sverige” är som att lika mycket se en film med Hollywoodanda som att se ett TV-program. På så sätt är det unikt i sitt slag. De har verkligen lyckats med ljus och temperatur, all rekvisita och trovärdighet. I samma miljö smyger Simon J. Berger in elegant och med ett leende på läpparna, även i de mest allvarliga stunderna och förklarar vad som händer. Det finns något varmt, familjärt och gammaldags i den typen av berättande som jag uppskattar och som vi inte ser så ofta längre.

Från istiden fram till idag

Historien om vårt land börjar redan när inlandsisen smälter över stora områden. Stenåldern är fortfarande mitt favoritavsnitt. Här får vi svar på hur vi människor fungerat sedan den allra första början. Sedan kliver vi in i metallernas tid och man fascineras av hur snabbt vi människor utvecklar oss till de komplexa varelser vi är idag. Hur tidigt man anammar metall, börjar odla och anordna ceremonier.

De något uttjatade vikingarna är däremot ingen större överraskning. Plundringar och slavar är heller inget uppmuntrande. Men återigen är iscensättningarna och kulisserna något oerhört skickligt.

När Medeltiden kommer får man både det där mörka stunderna och ljuspunkterna. Helgon, kristendomen, Digerdöden, Birger Jarl. Här kommer flashbacken tillbaka till de gamla skolböckerna. Att som vuxen se de klassiska berättelserna i nyss ljus är mycket intressant. Dramatiken är som bäst här. Man kan riktigt känna hur farligt man kunde leva på Medeltiden. Men varför förklarar man inte hur kristendomen kom till Sverige eller varför vi började använda oss av metall? Risken med att hoppa mellan händelser att man tyvärr missar en del viktig information.

När vi kommer in på 1500-talet är det Gustav Vasa i fokus. Sverige bildas på riktigt. Slott och herresäten dominerar avsnittet som ger en tydlig och dramatisk inblick av den tiden.

Bonusprogram i olika former

Ett stort plus, som man inte gick ut offentligt med så långt innan release, är att det inte tar slut där. För den som vill veta mer finns Historiskt eftersnack med Cecilia Düringer och de kortare avsnitten Litteraturhistoria, Konsthistoria samt Musikhistoria. Trots sin korta speltid täcker de ändå mycket med allt från reportage till rekreationer av hur dessa instrument användes.

Jag tycker det är fint och rätt i tiden, i en värld av oroligheter, att lyfta fram det som har skapat vårt land. Jag hävdar alltid att man kan lära sig så mycket ifrån det förflutna. ”Historien om Sverige” är ett mastodontprojekt som var värt allt slit och all tid. Det är en fröjd att få se vårt vackra landskap och alla människor, fattiga som rika, över oceaner av tid. En mäktig upplevelse för både den mest historieintresserade som för den allmänt nyfikna.

13 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla