top of page

RECENSION: Ensamhet är inget för Pet Shop Boys

Vi hör att det är dem. Men "Loneliness" tar mig inte ut i den där härliga schlager-världen. Återhållsam pop om ensamhet passar inte en evig ung duo som Pet Shop Boys och är heller inte ett bra recept till ett härligt vår-soundtrack.

2/5

Ett lyckat album "Hotspot" från 2020 med flera hits gör att man hade höga förväntningar om storslagna refränger och arena-synthar när Pet Shop Boys i förra veckan släppte sin nya singel "Loneliness". Men förväntningar förvandlas ganska snabbt till besvikelse.

Låten byggs upp till en ganska slätstruken historia där Neil Tennant låter lite omotiverad och lite för bekväm. Kraften i sången är inte längre där. Återhållsam pop om ensamhet visar sig inte vara en bra kombo för Pet Shop Boys. Det låter även som att Chris Lowe har rattat in fel toner på basgången. Låter inte direkt harmoniskt. För det tredje känns det som att de är kvar i pandemi-tiden där vi hörde många låtar om ensamhet och utanförskap. "Purple Zone" var ett riktigt lyckat samarbete med Soft Shell. Där hörs de typiska Pet Shop Boys-elementen och som tydligt saknas i "Loneliness". Här är refrängen istället så tråkig och repetitiv så man nästan undrar om råkat trycka på play igen och lyssnar på repeat.

Where you gonna run to now from loneliness?

Historiskt sett så talar det mycket för att deras kommande album i april blir en samtida "Behaviour" (med låtar som "So Hard" och "Being Boring"). Ett album som fick sval respons vid släppet 1990, men som på senare år har klättrat upp och tagit sig in i Pet Shop Boys-låtkatalog.

På singeln "Loneliness" hittas även "Through you" - extended version, som lockar mer med sin storslagna produktion och refräng än själva titelspåret. Det talar sitt tydliga språk. Ingen bra start för Neil och Chris. Nu gäller det att övriga spår på det kommande albumet är tillräckligt slagkraftiga och melodiska för att detta inte ska sluta i en gråskalig och slätstruken popskiva där bara omslaget är snyggt.

Ett snyggt skivomslag på det kommande albumet "Nonetheless", som släpps i april. Men kommer låtarna att hålla?

6 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg