top of page

I figurernas värld - Peter Skallström utformar nöjesparker

Han kallar sig för en dålig marknadsförare, men i dag finns hans skulpturer nästan överallt i Sverige. I Peter Skallströms färgsprakande verkstad Acme Studios i Husaby utformas allt från kroppsdelar till troll och isbjörnar. Ibland flera meter höga! Leveransen går till både butikskedjor, nöjesparker och lekplatser.

– Jag har alltid gillat det tredimensionella.



Redan när Peter var liten täljde han små träfigurer. Det stod alltså tidigt klart att Peter i framtiden skulle jobba som grafisk formgivare. När han var sex år kom hans pappa en dag hem med en figur från Fablernas värld, och Peter blev genast trollbunden.

– Det var första gången man insåg att de figurer man såg på TV går att göra i verkligheten, säger Peter Skallström som än i dag har sitt barnasinne kvar och samlar på figurer. Han visar även Kalle Anka och Dumbo-leksaker från 60-talet som står i finskåpet tillsammans med Asterix och Obelix i verkstaden.

– Samlingen har bara blivit större, och nästan värre och värre, säger Peter med ett skratt. Han kan dessutom titulera sig som officiell återförsäljare av Tintin-samlarprylar. En favoritkaraktär.

– Man får inte göra något eget baserat på Tintin. Så jag köper in samlarprylar och har figurerna här ett tag innan jag säljer dem.




Peter Skallström är uppvuxen i Lidköping men har bott här i Husaby i över 10 år. Vägg i vägg med hemmet har han sin verkstad. Här har Peter lyckats livnära sig helt på sitt företag Acme studio som utsmyckar och skulpterar figurer till nöjesparker och andra offentliga platser i Sverige.



Skulpterar frigolitfigurer

Nästan alla av Peters skulpturer är gjorda i frigolit. Men det börjar alltid med en skiss.

– Jag skissar ett förslag på en beställning. När jag är nöjd ritar jag av den på en overhead. Då kan jag förstora min skiss, säger han.

Sedan ritas formen av på en stor frigolitbit som Peter sedan sågar med sin elektriska motorsåg.

– Det är som att skulptera i trä, fast enklare. Finliret gör jag med kniv och rasp för att få till detaljerna.

Skapelserna levereras därefter till en båtbyggare som lägger på glasfiber och plast så att de får ett hårt och tåligt lager likt ett båtskrov. Efter det målas dem med väggfärg.

Hur lång tid tar det att skulptera en figur?

– Det beror lite på om man får feeling eller inte, men mellan tre och sju dagar brukar det ta.

Peter har bland annat gått reklam och dekorationsutbildning i Skara. Men det jobb han har i dag tog sin början när han fick en månads provanställning i Sannebo utanför Skara. Där fick han i uppdrag att göra en två meter hög isbjörn till Triumfglass.

– De var jättenöjda och det visade sig att jag hade en fallenhet för detta, säger Peter.

Sedan bar det iväg till Danmark där han i början på 90-talet var med och från början byggde upp Bon-bon-land, som är Damarks tredje största nöjespark efter Tivoli och Legoland. Parken är baserad på, så kallade, "äckel-godis" som då såldes med unika figurer på varje godispåse. Figurerna tog Peter in i verkligheten.




Skara Sommarland, Astro Sweden och Wärmlandsoperan

– Jag är sämst på att marknadsföra mig själv. Hade jag varit smart hade jag lagt lite mer tid på det när jag började, säger Peter med ett skratt.

Men att göra reklam för sig har knappt behövts. Uppdragen har ändå trillat in genom åren.

Efter tio år i Danmark fick han uppdrag på Skara Sommarland. Och så än i dag. Just nu håller Peter på att måla en ny skylt till åkattraktionen Grodan.

Många av oss har säkert även åkt gruvbanan. Den har Peter varit med och format.

– Jag hade ett möte med chefen på Sommarland då jag föreslog att jag kunde dekorera gruvarbetarna i gången och skapa bergakungens sal i mitten. Jag gjorde en snabb skiss. Chefen frågade "kan du göra det för den här budgeten?" Bra, då kör vi på det, berättar Peter som nyss nyrenoverade miljön och målade några extra skyltar med rostig finish.

Ett annat uppdrag i Skara var när Astro Sweden skulle öppna sin butik. Ulf Vågland stod för de uppstoppade djuren på en kulle som Peter utarbetat samt en stor, grå klippvägg.

Peter nämner några andra skulpturer som blev rekvisita under en scenföreställning.

– I höstas stod det jättestora kroppsdelar här inne som åkte till Wärmlandsoperan i Karlstad. Ett jätteroligt projekt, säger han glatt.


Du har ju gjort så ofantligt mycket. Har du något drömprojekt kvar?

– Om jag får drömma fritt så tänker jag på Asterix-parken i Paris som hade varit roligt att få göra något till.

Om Disneyworld hade ringt hade han inte heller tackat nej.

– Det hade ju varit fantastiskt. Disney i all ära, men de belgiska figurerna ligger mig varmare om hjärtat. Därifrån kommer ju både Lucky Luke, Tin-tin och Smurfarna, berättar Peter som såklart har en Tin-tin-tröja på sig.

Och drömprojekt behöver inte alltid vara de största. Enligt Peter kan ett uppdrag byggd på en fascinerande historia väga lika tungt.



– Jag gjorde en isbjörn till ett museum. På 80-talet genomfördes en Svalbard-expedition för att märka och undersöka isbjörnar som började minska till antalet. En isbjörn råkade hamna i en vak när han fick bedövningsskottet och drunknade. Nu ville de hylla den isbjörnen som hade nummer 23 och den fick jag utforma, säger Peter stolt, som även gjort en stor, vit älg till Växsjö flygplats.


Tivoli-lekplats i Trollhättan

Som sagt så är Peter inte direkt rastlös. Det finns alltid något att ta sig an. Just nu står två hästar och två elefanter i studion som ska till en lekplats i Trollhättan.

– Det ville ha lite tivolikänsla. Jag fick ta del av deras färgpalett som jag sedan kommer måla djuren i.

Utöver sina egen verksamhet är Peter aktiv i bland annat Götene Konstförening, Lidans konstförening samt ett vedeldargäng i Väla, där han får utlopp för sitt keramiska intresse.



Foto: Hugo Ljungkvist

10 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page